Volontär i Nacka öppnar vägen till engagemang

I dagarna kom volontärtidning nr 11. Denna gång med temat ”Gränsöverskridande möten”. Vi skriver om gymnasieleven Bo-Axel ”Boa” som jobbar som guide för ensamkommande flyktingungdomar. Tidningens huvudartikel, ett volontärporträtt görs av en volontär och denna gång blev det en ny skribent, Mimmo Funck, som tog sig an uppdraget med stort engagemang och glädje. Hon fotograferar dessutom och hjälper till vid vissa events.

Volontärtidningen görs utifrån ett enkelt koncept. Jag, som jobbar som koordinator träffar många ideellt arbetande. I samråd med skribenten bestämmer vi upplägget. Volontärens uppgift är att intervjua, plåta och skriva en artikel. En annan volontär tar hand om korrekturläsningen. Min uppgift som koordinator är att fylla på med flera goda exempel och/ eller sprida kunskap om det ideella arbetet.

Vi har berättat om Bastiaan som besöker en äldre dam, om Charles som kommer från Toronto där volontärarbete ingår som en självklart inslag i vardagen. Om Kenneth, eldsjälen inom handikappidrotten. Vi har även skrivit om Marianne, den goda granne, och Jens, VD:n som har fått hela arbetsplatsen att engagera sig för hemlösa. Syftet med tidningen är bland annat att visa mångfalden inom det ideella arbetet och möjligheter för alla åldrar att kunna engagera sig.

Kort sagt: Volontär i Nacka inspirerar och öppnar vägen till engagemang!

Nannette Büsgen

Nannette Büsgen är koordinator för verksamheten Volontär i Nacka. Hon har bland annat startat en lokalt förankrad volontärförmedling www.volontar.nacka.se och hon ger ut en volontärtidning som görs med hjälp av volontärer. I arbetet som koordinator ingår många kontakter med representanter från alla samhällsaktörer. Ledord: bygga relationer, skapa nätverk, hitta synergieffekter och bevaka omvärlden. Som privatperson är hon engagerad i ett flertal föreningar.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.