Vad ska vi nu göra med filmen?

För dig som läste och inspirerades av mitt tidigare blogginlägg och att säga det med en film är det nu dags att ta det till nästa nivå. Den stora frågan är kanske vad ni ska göra med filmerna och vilken sorts filmer ni ska göra?

Eftersom vi jobbar mycket med medlemsutveckling och ofta får frågor kopplade till detta tänkte jag lista några tips för hur film kan användas i ert medlemsarbete.

Aktivera medlemmar genom att låta dem göra filmer.

Det måste ju inte vara ett pr-proffs som gör allt. Låt medlemmar spela in aktiviteter, paneler och presentationer. Alla vill inte stå framför kameran, prata med folk eller vara utåtagerande, att göra film kan vara ett kul alternativ där de känner att de gör en viktig insats för organisationen. Engagera fler medlemmar i vara med i dem och i att sprida dem. Ge gruppen både uppdrag och fria händer. Behöver ni en typ av film så kan de tillfrågas men att ha eget utrymme för att vara kreativ är viktigt för att det ska fortsätta att vara kul. Sätt upp lite riktlinjer för vad som är ok att lägga upp om tanken gör er stressade. Ge dem utrymme att animera, rita, använda effekter mm. Allt kommer inte bli fantastiskt men det kommer vara mycket mer än vad ni tror.

En risk här är att gruppen snabbt blir svår att komma in i, arbeta aktivt med att få alla att förstå att fler personer är välkomna in i gruppen och att de ska släppa in dem och dela med sig av sina kunskaper.

Använd film för att spela in kurser

Hur mycket vi än marknadsför så är det alltid någon som inte kommer loss från jobbet, blir sjuk, är bortrest eller har brist på barnpassning (såvida ni inte har barnpassning, det borde ni ha). Att kunna se utbildningen i efterhand ger naturligtvis inte samma effekt som att gå den men det är bättre än ingenting! Det är också bra att kunna komma hem från en kurs och se den igen senare, när informationen ska omvandlas till kunskap är möjligheten att repetera mycket värdefull.

Gör instruktionsfilmer och presentationsfilmer

Tänk dig om nya medlemmar i sitt välkomstmejl fick en liten film inbäddad där er lokala styrelseordförande presenterade sig och andra nyckelpersoner samt hur du kan bli aktiv? Visst låter det trevligt. En annan sak kan vara att göra en film om hur föreningen funkar, så här påverkar du, här kan du aktivera dig, hit vänder du dig när du har nya idéer osv. Kul!

Alla personer har en egen lärstil och tar till sig olika typer av information olika bra. Text funkar inte för alla. Att kombinera texter, bilder, filmer med personliga samtal och möten ger er bättre odds för att nå alla där de är.

Gör en eller flera värvningsfilmer

Här kommer några enkla idéer som alla kan göra.

  • Intervjua medlemmar som får berätta om sin hjärtefråga och varför de tycker att du ska bli medlem. Gör dem max 2min långa och spela in kanske 30 st, släpp sedan 1/dag under en månad på sociala medier. Se till att era medlemmar vet om kampanjen innan och är inställda på att dela vidare.
  • Har ni roliga aktiviteter som ni tror kan locka nya medlemmar? Gör en film med små snuttar av dessa aktiviteter, kanske till musik och använd i värvning.
  • Låt ordförande/generalsekreterare eller annan offentlig person berätta om den skillnad du kan göra genom att bli medlem. Lägg den på er hemsida och sprid via sociala medier. Den kan också användas på andra sätt, ex spela upp den som inledning eller avslut på öppna möten.
  • Spela in effekterna av det ni gör. Ägnar ni er åt påverkans arbete och har vunnit segrar? Gör film om dem och sprid. Låt folk veta vad ni redan gjort och vad ni kan åstadkomma om ni blir fler

Nu har ni massor av tips och säkert egna roliga idéer. Det är dags att börja använda film som en del av ert medlemsarbete. Men kom ihåg att inget kan ersätta mänskliga möten, ni kan komplettera men aldrig ersätta. Så trots att detta inlägg handlar om film tycker jag att du som nästa steg ska lämna datorn/telefonen och prata visioner och medlemskap irl. Efter det kan du återkomma till detta om film.

Dela det här

Linnéa Sjögren

Linnéa Sjögren är genusvetare och arbetar som utbildningsutvecklare på Trinambai samt driver ledarresan.se, en resa i att leda och utvecklas. Linnéa har tidigare arbetat som chef, utbildare och projektledare inom lokaltrafiken och brinner för utveckling, engagemang och förändring på individ- och samhällsnivå.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.




  • Vårt nyhetsbrev

  • Senaste inläggen

  • Arkiv

    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
  • Nyheter från Trinambai





  • Taggar

  • Follow on Bloglovin