Vad är egentligen opolitiskt?

Nyss meddelade en stor fotbollsklubb att den inte kommer delta i Stockholm Pride i år eftersom det skulle vara för politiskt. Ett mycket märkligt resonemang. Det borde vara helt okontroversiellt att ta ställning för allas lika värde. Det går inte att förhålla sig neutral till det, så att inte ta ställning för det betyder i princip att ta ställning emot.

Nu finns det en del föreningar som inte vill vara politiska utan som finns till för att organisera fritidsaktiviteter. Det kan exempelvis handla om odlingsföreningar, kulturföreningar eller just idrottsföreningar. Deras medlemmar engagerar sig för att träffa andra med liknande intressen, inte för att driva politiska frågor. Andra organisationer är inte opolitiska men partipolitiskt obundna. Här finns det ofta missförstånd, många verkar ha svårt att hålla isär begreppen partipolitiskt obunden och opolitisk. Men faktum är att all form av påverkansarbete är politiskt, det skulle alltså vara rätt så meningslöst att driva en opolitisk patientförening, miljöorganisation eller fackförening.

Jag tror att många föreningar är alldeles för rädda för att ta ställning. Det finns en poäng i att inte gå ut och kampanja för ett specifikt parti. Men att ställa upp för demokrati och mänskliga rättigheter är inte politiskt utan en självklarhet.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.