Pratar vi om medlemmar eller om fötter nu?

Vilka ord vi använder är ingen ren stilistisk fråga. Det kan säga en hel del om våra värderingar och även styra våra tankar. Ett ord som jag stör mig på är ”medlemsvård.”

Medlemsvård väcker associationer till fotvård, bilvård och inte minst kundvård. Medlemmen görs till en passiv mottagare av organisationens insatser för att hen ska fortsätta stödja den. Det komplexa ömsesidiga utbyte en demokratisk förening har med sina medlemmar blir reducerad till en sorts kundrelation.

Det är ett förhållningssätt som fungerar för insamlingsorganisationer som inte har medlemmar utan givare. Men i medlemsstyrda organisationer blir det passiviserande och engagemangsdödande.

Givetvis är det viktigt att få medlemmarna att trivas i sin förening. Men välj då ett ord som inte gör dem till kunder.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.