Konferens i tofflor

I helgen skulle Mötet, en knytkonferens för ideella sektorn, ha ägt rum för tredje gången. I år blev den dock inställt p.g.a. för få anmälningar. Det hade inte varit något att blogga om, om det inte hade varit för några deltagare som tog initiativet till ett minimöte.

Det började med idén att bara breda ut en filt på en gräsmatta och prata om civilsamhällets utmaningar. Folk hade ju ändå skrivit in konferensen i sina almanackor och bokat sina tågbiljetter. Det slutade med att ett kollektiv öppnade dörrarna till sin villa i Stockholmsförorten Stuvsta till organisationsmänniskorna och lagade himla god mat till självkostnadspris.

Så vi blev runt 15 personer som deltog i minimötet i lördags. Inget program var förutbestämt utan alla som ville kunde anmäla sin egen programpunkt. Så det blev spännande diskussioner om bland annat ledarskap, stresshantering, nya böcker och nästa års Möte. Själv presenterade jag Förening i förändring, Trinambais nya kortlek för föreningsutveckling.

I många andra branscher hade det varit otänkbart att hålla den här sortens konferenser hemma hos någon. Men den ideella sektorn kan vara väldigt opretentiös och det är ett av skälen till att jag gillar att jobba i den här världen. Det går att åstadkomma mycket med små medel.

Dessvärre var det inte så många nya ansikten på minimötet. Det finns en liten bubbla av människor som brukar gå till den här sortens tillställningar. Samtidigt är alla väldigt medvetna om problemet, det var ett återkommande diskussionsämne på dagen. Och vem vet, kanske minimötet inspirerar andra att dra igång liknande mötesplatser på andra håll än Stockholm?