Kärleken är större

Idag svängde jag förbi Kafé 44 och gav dem en blomsterbukett för att visa att kärleken är större. De blev jätteglada. För två nätter sen drabbades de av nazistiskt klotter. Någon annan har täckt över hakkorsen med banderoller och lämnat över en ros. Inga nazister på våra gator.

”Det värmer”, sade det ena kafébiträdet jag pratade med. Hen berättade att verksamheten fortsätter som vanligt och att de inte är rädda. ”Vi vet att vi är många fler, och att vi får så mycket stöd visar just det.”

I bokhandeln vid entrén säljs allehanda politisk litteratur. En av försäljarna säger till mig att det mest konkreta man kan göra för att motverka nazisterna är att engagera sig. ”Man kan t.ex ge blommor, eller gå med i Linje 17 mot rasism eller riva ned klisterlappar”. Vi diskuterade sätt att förändra budskapet på klistermärkena, ”man kan ta bort N:et i deras hemsidesadress, så blir det Ordfront, som förlaget”, sade hen. ”Eller lägga till två prickar, så blir det Nördfront!”. Stämningen var bra på 44:an idag. För vi vet att vi är fler.

Vi är många, vi är starka, krossa rasismen NU.

Tanvir Mansur

Tanvir Mansur är student i statsvetenskap och debattör.