Frivillighetens gränser

Häromdagen avslöjades att ett vinstdrivande företag utnyttjar ideellt arbete i sina asylboenden. Förra året avslöjades att vinstdrivande företag utnyttjade ideellt arbete på Roskildefestivalen. Ideellt arbete har ingenting i vinstdrivande verksamheter att göra. Den som bidrar till att ett företag gör vinst ska ha en rimlig lön och kollektivavtal. Det är så självklart att det nästan känns konstigt att behöva skriva ner det.

När det gäller fallet på asylboendet utförs inga arbetsutgifter direkt för företaget. Det handlar om föreningar som vill göra något för de asylsökanden genom att arrangera kurser och fritidsaktiviteter. Dessa insatser användes dock av företaget i sin marknadsföring, trots att företaget inte ens ville bidra med whiteboardpennor.

Det är inte omöjligt att förhållanden på boenden utan dessa ideella insatser vara så usla att boenden hade fått stänga. Eller också hade företaget fått lägga mer pengar och därmed minska sina vinstmarginaler. Men att inte inte göra ideella insatser för asylboenden av det skälet skulle drabba de boende. I slutändan handlar det alltså om att redan utsatta personer tas som gisslan

Det här är ett dilemma som inte går att lösa. Det enda rimtliga är inte låta vinstdrivande företag bedriva asylboenden.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.