Fem tips för konstruktiv konflikthantering

Konflikthantering är en av de mest efterfrågade delarna när organisationer anlitar mig för ledarskapsutbildning.

Jag har ingen ”quick fix” eller perfekt modell för att lösa en konflikt. Jag tänker inte heller presentera någon modell här, det finns gott om böcker som behandlar olika typer av konfliktmodeller. Inga modeller kan heller skona oss från sanningen: det enda sättet att hantera en konflikt är att just hantera den. Inte att gå ytterligare en utbildning.

Utveckling är en naturlig drivkraft hos oss människor. Vi vill bli bättre på det vi gör, utveckla våra styrkor och vässa våra förmågor. Jag vill utmana dig till att se konflikter som just ett sådant uvecklingsområde. Om du har en ledarroll i en ideell organisation (eller för den skull om du ”bara” är engagerad medlem eller anställd) så har du alla möjligheter till träning – du kan bestämma dig för att bli en mästare på konflikthantering.

Här kommer fem tips, till att börja med:

  1. Ta tag i konflikten i tid. Gärna innan den blir en konflikt. Du kan göra det utan att vara dramatisk eller göra allt för stor sak av det, var saklig och resonera med den eller de som är inblandade.
  2. Använd demokratin. Se över och använd demokratiska vägar och mötesteknik för att lösa situationen. Ta upp saker till diskussion och fatta beslut som ni sedan håller er till. Det är mycket bättre än att försöka ducka eller tysta ner saker.
  3. Var försiktig så att du inte faller i fällan att använda samma ton som den du är arg på. Bestäm dig för att bara använda metoder som du kan vara stolt över efteråt. Det kanske låter självklart men det är så lätt att låta ändamålen helga medlen och göra sådant som du sedan ångrar. Lev som du lär, håll fast vid dina värderingar även när det blåser.
  4. Sätt gränser. Säg ifrån med lugn och bestämd röst. Använd få ord. Berätta hur du påverkas och vad du behöver, säg att du upplever att ni har förfallit till en diskussionsnivå som inte är konstruktiv. Om du inte kan göra det – be någon centralt i organisationen att komma till ett möte och sätta ner foten. Någon behöver tala om att hårda och elaka saker inte tolereras i er organisation.
  5. Skydda dig själv. Konflikter som pågår länge sätter sig i kroppen som stress. Vad behöver du för att må bra? Kompromissa inte med din hälsa och ditt välmående, du ska hålla länge! Du är mycket viktigare än konflikten och lösningen av den.

Vad tänker du? Kommentera gärna det här blogginlägget på facebook.

Dela det här

Lisa Moraeus

Lisa Moraeus är författare till boken "Brinna! Att göra skillnad som ledare i en ideell organisation". Hon coachar och utbildar ledare som vill förändra världen. Lisa har gedigen erfarenhet från ideellt ledarskap, bland annat från styrelsen i Amnesty Internationals svenska sektion och är idag egenföretagare med ledarskap inom ideell och idéburen sektor som specialområde.

Detta inlägg är publicerat i Blogg och taggat , , , , , . Bokmärk permalänken. Kommentarer är avstängda, men du kan lämna en trackback: Trackback URL.




  • Vårt nyhetsbrev

  • Senaste inläggen

  • Arkiv

    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
  • Nyheter från Trinambai





  • Taggar

  • Follow on Bloglovin